×


Patří elektrokoloběžky na silnici?

Ano, patří. To je to nejdůležitější, co je potřeba vědět. Bylo to poněkud strohé, že? Tak se pojďme do problematiky ponořit hlouběji. Přinášíme vám pár praktických tipů.


 Silnice ano, chodník ne... a někdy ani ta silnice nestačí

Je to jednoduché. Dle legislativy se na jezdce na elektrokoloběžce nahlíží stejně jako na cyklisty. Se všemi jejich právy a povinnostmi v silničním provozu. K jízdě lze využít také vyhrazené cyklopruhy a cyklostezky, a to v případě strojů, které dosahují maximální rychlosti 25 km/hod a jejich motor má maximální výkon 250 W.

Na některých velkých e-shopech (např. na našem oblíbeném EcoVehicle) a hlavně pak ve specializovaných prodejnách můžete koupit modely, které tyto parametry překračují (stačí se podívat k nám do kategorie terénních elektrokoloběžek). Ty patří výhradně na silnici a některé ani tam, ba dokonce na žádnou pozemní komunikaci. Pokud překročíte základní parametry rychlosti a výkonu, stáváte se řidičem motorového vozidla a musíte jej řádně registrovat.

 

 Praktické rady pro jízdu (nejen) na silnici pro začátečníky

To je zmatek, že? Sotva jste vybalili svou novou hračku z krabice a vlastně ani nevíte, jak a kde můžete jezdit. Zjišťujte si tedy veškeré dostupné informace o vybraném modelu ještě před nákupem. Pomoct vám může např. článek Na co si dát při výběru elektrokoloběžky pozor?! Na základě výše uvedeného se budeme věnovat jízdě na elektrokoloběžkách, které splňují výkonnostní předpoklady pro provoz na běžných silnicích, cyklostezkách a cyklopruzích.

 

 Chce to jezdit, jezdit a jezdit

Nikdo vás určitě nezažaluje za to, když si vytáhnete novou elektrokoloběžku před dům někam na blízký chodník nebo parkoviště a budete se tam učit jezdit. Vyzkoušíte si, jak se kolobka chová v daném rychlostním režimu, jaká je potřebná síla na stisknutí páčky plynu a přidávání rychlosti, grif pro odražení a rozjetí atd.

Když se učíte jezdit na kole, tak hned také nevjedete na silnici ústící do světelné křižovatky. Takže buďte ohleduplní k ostatním a první krůčky, nebo spíš desítky metrů, absolvujte někde v bezpečí.

Brzy sami zjistíte, že vyjet kopeček do pekárny pro rohlík je nuda a budete chtít pokořit větší výzvy – třeba vyrazit na návštěvu k přátelům, do města, nebo dokonce na výlet.

 

 Revírem elektrokoloběžky jsou cyklostezky a cyklopruhy

Nejprve si ujasněme, jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a cyklopruhem. První jmenovaná se nachází na chodníku, kde má samozřejmě patřičné značení. Cyklopruh se pak nachází přímo na silnici. Asi sami cítíte, že jakmile si troufnete na jízdu v cyklopruhu, jste už přímo v provozu. Obé slouží jako takový přechodový stupeň ke skutečné silnici.

Na cyklostezce potkáte cyklisty, běžce, chodce, další koloběžkáře, děti nebo psy, což je pro trénink pozornosti a reflexů ideální. Při jízdě v cyklopruhu musíte dávat pozor zejména na okolní auta, zda někdo nevyjíždí od krajnice, neparkuje apod. Pozor dejte také na chodce, kteří sem tam zpoza zaparkovaného auta vykouknou. Ono se to nezdá, ale 25km rychlost je v porovnání s plahočivou chůzí sakra fičák.

 

 Silnice – jen pro znalce pravidel silničního provozu

I já jsem se silnicím zpočátku vyhýbal. Jezdil jsem hlavně po cyklostezkách, někdy parkem a dost často jsem koloběžku pouze vedl po chodníku. Danou cestu jsem si tak prvně v klidu prošel, podíval se, jaký je stav vozovky a nečíhá-li tam nějaké dopravní nebezpečí, které by mě mohlo překvapit. A pokud ano, tak jsem s tím příště počítal.

Tady apeluji především na začátečníky: „nikam zbytečně nepospíchejte“. Elektrokoloběžka má tu výhodu, že když během jízdy ztratíte jistotu, pomalu zastavíte u krajnice (signalizace zdvižením pravé nohy), přesunete se na chodník, jdete kousek pěšky a po pár metrech za velkou křižovatkou zase naskočíte.

 

 Závěr

Pokud nejste zvyklí např. na kolo a jezdíte jenom autem nebo MHD, budete se možná zpočátku na elektrokoloběžce na silnici cítit trochu nekomfortně. Bázeň z jízdy ale odezní s prvními zdolanými kilometry.

Na koloběžce máte výhodu, že nezabíráte nijak enormní prostor. Všechny modely jsou vybaveny předním a zadním světlem, takže jste skvěle vidět i při večerní jízdě. Pocit bezpečí samozřejmě zvyšuje také helma (o její nutnosti více zde), případně další chrániče a reflexní prvky.

Méně odvážným doporučuji si cestu nejdříve v klidu projít po svých, případně vyrazit s časovým předstihem, abyste zbytečně nespěchali a mohli jízdu v případě nutnosti spojit s chůzí.