Další pecka od značky Mukuta jede na vlně univerzálních elektrokoloběžek, které jsou vhodné do města a nějakého toho terénu. Model Mukuta 9 Plus na to jde sice trochu oklikou, ale na méně náročné trasy bych se s ní nebál. A do města? To je pak naprosté bóžo. V následujícím článku se pokusím nastínit, proč bych tuto Mukutku preferoval spíše do džungle betonové než do té přírodní. Koloběžku můžete koupit u našeho partnera ELS-MOTO.
Maximální rychlost
Očekávaný dojezd
Hmotnost
V úvodu jsem sice použil výraz Mukutka, ale model s označením 9 plus je spíš pořádný „Mukuťák“. Nabízí dvojici motorů s nominální hodnotou 800 W, ale v maximálních číslech dosahuje 2600 W. Konstrukční rychlost 25 km/h je ideální na cyklostezky, parčíky a takové to rekreační ježdění, ovšem po odblokování se vyhoupne v režimu SPORT a RACE až na 50 km/h, takže na silnici ve městě budete stačit běžnému provozu. V případě potřeby přepnete do režimu ECO a máte klid.
Dojezd až 70 km je na městský model také více než solidní hodnota. Kdyby vám to přece jen bylo málo, jistě oceníte jednu z hlavních předností tohoto modelu, kterým je odnímatelná baterie. Ta je zabudována v nášlapném decku a v případě potřeby ji po vypnutí elektrokoloběžky snadno vyjmete. Myslel jsem si, že je to blbost, ale v praxi se jedná o velmi praktické řešení, když například chcete nabít baterku v práci a celý stroj by v kanceláři někomu překážel, když chcete uskladnit e-kolobku na zimu ve sklepě nebo garáži a nepoškodit baterku apod. Je to paráda a chtěl bych to všude. Nemluvě o tom, že při zakoupení další baterie můžete v klidu vyrazit na pořádně dlouhý výlet.
Výkon se skvěle odráží v jízdních vlastnostech. Kromě rychlosti po rovince si užijete také jízdu do kopce. Elektrokoloběžka Mukuta 9 plus zvládne stoupání okolo 25°. Nejde úplně o to, co zvládne, ale JAK to zvládne. I přesto, že se řadí mezi střední třídu, během jízdy dosahuje velmi pěkného tahu. Sílu motoru téměř cítíte v rukách a rozhodně jsem neměl pocit z onoho klasického ploužení do kopce u slabších modelů.
Výrazný podíl na tom má podvozek, respektive jeho konstrukce. Přestože nášlapná deska v sobě ukrývá baterii a de facto stojíte přímo na ní, nemusíte mít strach z diskomfortu. Deck by možná mohl být širší, ale pořád je dostatečně prostorný, aby umožnil komfortní jízdu a já například preferuji jízdu s nohama za sebou – pokud si tedy mám kde zafixovat zadní nohu. Opěrná destička je zde samozřejmě taky, takže sportovní styl jízdy není žádný problém.
Sportovnějšímu vyžití nahrává také ovládání plynu umístěné v rukojeti. Jedná se o lepší variantu oproti klasické páčce, která se může zlomit či jinak poškodit. Přidávání rychlosti je plynulé a pozvolné tak, jak potřebujete.
Podvozek je po stranách vybaven praktickými LED pásky s osvětlením. Blinkry v zadní i přední části jsou určitě vidět lépe než u jiných modelů. Největší devizou je však luxusní odpružení. Když mluvíme o tlumení a zavěšení kol, tak málokterá elektrokoloběžka je tak měkounká jako Mukuta 9 plus. Pružinové tlumení připomíná takovou malou houpačku, takže jízda po hrbolech, kostkách či jiné nerovné dlažbě je absolutně bez problémů a maximálně pohodlná. Pokud by to na vás bylo houpavé až moc, můžete míru tlumení snadno a rychle nastavit. Přístup k systému tlumičů je z vnější vrchní části podvozku, takže se nemusíte hrabat v zašpiněných zákoutích kol nebo něčem podobném. Prostě jen utáhnete nebo uvolníte inbusovým klíčem daný bod a je hotovo.
Elektrokoloběžka Mukuta 9 plus si s vámi tak trochu hraje, jestli je to městský nebo terénní model. Kola jsou nafukovací a mají zesílenou konstrukci, díky čemuž eliminují riziko nechtěného poškození a defektu. Vyznačují se členitým dezénem, který je vhodný pro překonávání nástrah a jízdu ve zhoršených podmínkách. Nastavitelné hydraulické tlumení si poradí s leckterou překážkou, tak proč byste se neměli pouštět do „crossení“? Kolečka mají velikost 9 palců, což není úplně standardní pro crossové a terénní elektrokoloběžky. Na druhou stranu ostatní parametry jsou vskutku slušné a co si budeme – leckterá přírodní cesta je na tom z hlediska povrchu lépe než silniční komunikace. Ve výsledku se mi Mukuta 9 plus jeví jako zlatý model do města a standard do terénu, tj. na různé prašné cesty, štěrk, lehký písek apod.
Elektrokoloběžka Mukuta 9 plus je takový chameleon. Skládací, ale pevná a robustní konstrukce. Designový vzhled, ale sportovní styl jízdy podmíněný rovněž bohatou výbavou, včetně velkého displeje, rekuperace, spolehlivých kotoučových brzd s EABS. Odnímatelná baterie, navíc s funkcí powerbanky. Kola menší, ale odolná a ve spojení s masivním a nastavitelným odpružením mám pocit, že bych s ní zvládnul naprosto všechno. Takový mix skvělých, a především v jízdní praxi využitelných vlastností se velmi těžko hledá. V rámci městských elektrokoloběžek, výletování a poznávacích jízd není co řešit. Pro jízdu mimo město má také co nabídnout, ale vzhledem k nepatrně menším kolečkům bych volil jen mírné a méně náročné výzvy. Abyste toho adrenalinu neměli víc, než Mukuta 9 plus zvládne utáhnout. A že toho utáhne fakt hodně.