Klíče, peněženka, mobil. Triáda předmětů, kterou kontrolujeme každý den při každém odchodu z domu. Jedná se o tak automatický proces, že už ho ani nevnímáme. Podobné automatismy bychom si měli vypěstovat i před jízdou na elektrokoloběžce.
Kontrola stavu nabití baterie je základ. Nestačí ale jen zapnout displej a podívat se na počet čárek. Před jízdou musíme vzít v potaz celkovou délku trasy, zohlednit její reliéf, a dokonce i venkovní teplotu. Tyto faktory totiž významně ovlivňují výdrž baterie. Při jízdě na podzim, kdy teplota klesá, se akumulátor vybíjí rychleji. Ideální provozní teplotu elektrokoloběžky najdete v uživatelském manuálu.
Se sledováním baterie nám výrazně pomůže mobilní aplikace. Dnes již v podstatě každý výrobce nabízí software ke stažení zdarma, ve kterém po spárování s naší koloběžkou zjistíme mj. také informace o baterii (například míru nabití a odhadovaný dojezd, znečištění nabíjecího konektoru,…).
Máte pocit, že elektrokoloběžku nabíjíte pořád a hrozně dlouho? I to lze v dnešní době řešit. Pořiďte si hyper-nabíječku, která dokáže zefektivnit dobu nabíjení až o 70 %!
Je krásný jasný den a mít zapnutá světla je zbytečné? Možná. Stejně si ale jejich funkčnost zkontrolujeme. Výlet nebo návštěva u přátel se může protáhnout až do večera a při zpáteční cestě nás může čekat nemilé překvapení. Nemusíme snad zmiňovat, že noční jízda bez osvětlení je extrémně nebezpečná. Nehledě na to, že bychom tím porušovali předpisy.
Je-li kontrola světel důležitá, tak kontrola brzd je přímo nezbytná. Každý z nás si určitě dokáže vyhodnotit, jaký průšvih by mohl nastat v případě nefunkčních brzd. Brždění otestujeme na zapnuté koloběžce. Ve vypnutém stavu brzdit sice může, ale rozhodně není tak citlivá a vyžaduje více síly.
Mnozí řidiči se rádi chlubí burácivým motorem svého auta. U elektrokoloběžky ale nic takového nechceme. V prvních pár minutách jízdy je dobré mít nastražené uši a vnímat, jestli koloběžka nevydává nežádoucí šramocení. Může se jednat třeba jen o uvíznutou větvičku pod blatníkem. I tak je ale vhodné každému podivnému zvuku věnovat pozornost. Koloběžka vás má dovézt na místo bez „brblání“. Pokud ani důkladné vyčištění od bahna, listí a jiných nečistot nepomůže, dopřejte jí odbornou péči.
Vlastníci elektrokoloběžek s bezdušovými koly mají jednu velkou výhodu – nemusí kontrolovat nahuštění pneumatik ani tlak. Stačí jim vizuálně zkontrolovat, jestli nedošlo k mechanickému poškození. „Pneumatikáři“ to mají složitější. Měli by před každou jízdou zkontrolovat, jestli je plášť kolečka v pořádku a není měkká duše. Prázdnou nebo píchnutou duši poznáme i pohmatem. Některé modely využívají speciální technologii „lepidla“, která je uvnitř kolečka a v případě mírného poškození defekt samovolně zalepí.
Počasí se hodí kontrolovat především na podzim, kdy bývá mnohem nevyzpytatelnější a proměnlivější než v létě nebo na jaře. Jednak se podle toho můžeme obléct my (nepromokavá bunda), zároveň ale podle potřeby můžeme připravit svůj stroj. Je pravda, že většina elektrických koloběžek dnes již splňuje nějaký ten stupeň ochrany proti dešti a stříkající vodě, takže mírný déšť po krátkou dobu by vadit neměl. Pokud ale chcete mít stoprocentní jistotu, domluvte se s vaším prodejcem na aplikaci přípravku, který vaši elektrokoloběžku ochrání před kyselým deštěm, agresivními chemickými roztoky i vysokou vzdušnou vlhkostí.
A na závěr to nejdůležitější. Poctivě zkontrolujeme řídítka, je-li možné otáčení a nejsou zatuhlá. To se týká také skládacího mechanismu. Ke složení/rozložení slouží zpravidla masivní mechanismus, který uvolníte pomocí páčky nebo nějaké pojistky v přední části. Nikdy by v něm neměly být nečistoty, musí být bez poškození, rezavějících šroubů a jiných vizuálních nedostatků.