Nákup elektrokoloběžky je investice v řádu tisíců, desetitisíců a v některých případech i statisíců korun. Při jejím pořizování je tedy na místě maximální obezřetnost. Zvláště pokud nakupujete online. Nechceme vás ale strašit a odrazovat vás od toho. Naopak! Nákupem přes internet ušetříte mnoho času, a protože čas jsou peníze, tak i peněz. Dáme vám tedy pár dobrých doporučení, jak poznat kvalitního online prodejce elektrických koloběžek.
To, že nejde o obrovský e-shop s miliony produktů a televizními reklamami, nevadí. Existují obchody, které se zaměřují výhradně na prodej elektrokoloběžek a souvisejících doplňků. Díky tomu vám mohou nabídnout mnohem komplexnější služby, než jen doručení zdarma přede dveře. Při dodržení zásad bezpečného online nakupování se nemáte čeho bát ani u méně známých prodejců.
Našli jste vysněnou koloběžku a na e-shopu ji navíc mají za akční cenu? Splněný sen! Ještě, než ji ale virtuálně mrsknete do nákupního košíku, prozkoumejte pozorně webové stránky a zaměřte se na několik, na první pohled možná ne tak zřetelných, nicméně o to důležitějších, detailů.
E-koloběžka je zboží jako každé jiné a vy jakožto kupující máte plné právo na vrácení zboží ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu, případně jej reklamovat. To je jasné vám, zákoníku i jeho oddílu o ochraně spotřebitele. Ale prodejci to vždy jasné být nemusí a může se cukat. Koukněte se na webu na možnosti vrácení zboží a reklamace. Poctivý prodejce se tím netají. Jistě to nebude to první, co na vás při příchodu na web vyskočí, ale reklamační řád, obchodní podmínky, možnosti vrácení a vše s tím spojené, by mělo být otázkou jednoho, maximálně dvou kliknutí.
Důvěryhodný prodejce nabízí na svých stránkách hned několik způsobů, kterými s ním můžete komunikovat. Ideální je kombinace elektronické komunikace prostřednictvím e-mailu či online chatu a osobní komunikace např. pomocí telefonu.
Body navíc jsou za telefonickou podporu zákazníkům, kdy se dovoláte přímo servisnímu technikovi, který vám poradí s každým problémem,… nebo se o to alespoň pokusí. Pokud máte nějaké pochybnosti, tak vám nic nebrání zavolat jen tak „zkusmo“ a ověřit si, že je číslo aktuální a nepřivítá vás nedostupná nebo úplně vypnutá linka.
Nemusíte se nikterak stydět. V případě relevantních dotazů vám daný specialista rád pomůže, a pokud ne, je to pro vás varovný signál. Volejte v rámci provozní doby. O půlnoci na vás nikdo zvědavý nebude.
Nemůžete dohledat, kdo online obchod provozuje? Pak jste na špatném místě. Poctivý obchodník se za sebe a své produkty nestydí. Podívejte se do sekcí jako „O nás“, „Kontakty“, „Náš příběh“ apod. a hledejte v nich provozovatele. Mají tam uvedeno jméno a kontakt? Dobře. Je tam k tomu i jejich fotka či např. představovací video? Ještě lépe.
Vzhledem k tomu, že e-shopaři se často rodí ze zapálených fanoušků určité služby / produktu, snaží se mít ke svým zákazníkům blízko, protože vědí, co je zajímá a z čeho mají obavy. Natáčí videorecenze produktů, promovidea, odpovídají na dotazy, nebojí se ukázat na sociálních sítích atd. Za svým produktem si zkrátka stojí.
Velkou výhodou specializovaných prodejců by měly být servisní služby. Je vám e-shop schopný v případě potřeby elektrokoloběžku servisovat a opravit? Výborně, body pro něj.
Díky tomu, že se prodejci věnují pouze segmentu elektrokoloběžek či elektromobility obecně, mají prostor poskytovat celou řadu dalších benefitů. Mohou vám například nabídnout prodlouženou záruku nad rámec té povinné na jejich vlastní zodpovědnost?
Další předností je nabídka souvisejícího příslušenství, ať už jde o náhradní díly, helmy, rukavice nebo třeba brašny. Velmi ceněnou specialitou je dodatečná úprava elektrokoloběžky přímo na míru. Pokud vám je prodejce schopný nabídnout např. instalaci lepších brzd, než jaké jsou v základu, výkonnějšího tlumení, jiného typu pneumatik či dodatečné aplikování ochranné vrstvy proti vodě, jste na správné adrese.
Bonusem navíc může být kupříkladu členství v klubu či věrnostním programu. Správný obchodník si zakládá na důvěře svých zákazníků a rád jim na oplátku poskytne něco navíc. Tím navíc mohou být např. dodatečné slevy na budoucí nákupy, na náhradní díly, servisní služby apod.
Je pochopitelné, že možnost testování elektrické koloběžky vám nebude schopný zajistit každý, nicméně některé e-shopy provozují i kamenné prodejny či showroomy. Tam máte ideální příležitost si vybraný model osahat a projet. Pokud tedy obchodník takovou možnost nabízí, využijte ji. Třeba nakonec zjistíte, že vám sedí úplně jiný model. Možnost otestovat si koloběžku předem je k nezaplacení. Zároveň tím zabijete dvě mouchy jednou ranou, protože poznáte prodejce osobně.
U zboží, jakým elektrické koloběžky jsou, je nesmírná výhoda mít možnost se v případě jakékoli poruchy či problému obrátit přímo na autorizovaného prodejce. Mám-li například v merku koloběžku značky KAABO, chci nakoupit u autorizovaného prodejce značky KAABO. Přímé benefity spočívají především v tom, že autorizovaný prodejce vám je schopen obstarat originální náhradní díly a poskytnout záruku kvalitních služeb v případě jakékoli opravy či výměny dílů.
Neříkáme, že vám s tím váš kamarád Franta za pár piv nepomůže, ale uzná vám v případě svého pochybení reklamaci? Autorizovaný prodejce dané značky je přece jen větší jistota. Zvlášť u drahých modelů jsou odborné zásahy žádoucí. Poctivý prodejce tuto skutečnost uvádí. Jde samozřejmě i o prestiž, kterou si tím buduje.
Přece jste si nemysleli, že vás o tuto základní poučku bezpečného nakupování připravíme. Na první dobrou není nic jednoduššího, než si daný e-shop prolustrovat. Podívejte se na jeho průměrné hodnocení v nezávislých srovnávačích (např. Heuréka či Zboží), komentáře zákazníků atd. Obava ze zmanipulovaných hodnocení již dnes není na místě. Velké porovnávače pečlivě dbají na svou dobrou pověst a podvodné komentáře dokáží identifikovat a smazat.
Podívejte se, jestli e-shop reaguje na komentáře, a hlavně jakým způsobem. Nejen u malého nebo začínajícího prodejce mohou nastat problémy s logistikou, vyřizováním objednávek apod. Ne vždy ale musí být chyba na straně prodávajícího. E-mail s vyřízením objednávky někdy prostě může spadnout do spamu, dodavatel se může zpozdit, přepravní služba může balík poškodit atd. Provoz on-line obchodu je obecně náročná záležitost s mnoha procesy, při nichž se chyba může vyskytnout raz dva. Nejdůležitější tedy je, jak se k ní samotný prodejce postaví.