To je ale nesmírně originální nadpis k modelu elektrokoloběžky BLUETRAN LIGHTNING, viďte? Vždycky sám přemýšlím, do jaké míry se název odráží ve schopnostech daného stroje, nebo se jedná jen o marketingový tah. Tak se na to pojďme podívat společně. Předně je třeba zmínit, že se nejedná o žádnou „no name“ značku. E-koloběžka BLUETRAN LIGHTNING totiž spadá pod firmu Minimotors a jejich modely Dualtron, takže mnozí z vás nyní ví, s jakou bestií mají tu čest.
Maximální rychlost
Očekávaný dojezd
Hmotnost
BLUETRAN LIGHTNING představuje elektrokoloběžku moderního střihu, se kterou se nemusíte bát žádného terénu. Na silnici to rozjede rychlostí až 90 km/h. Slůvko „až“ je na místě, protože nastavený omezovač rychlosti vám umožní jet standardních 25 km/h. Díky tomu je vhodná pro začátečníky, kteří při zlepšení svých dovedností nechtějí měnit celou kolobku. Upřímně, na omezenou maximálku si zvyknete velice rychle a budete chtít víc. A je nesmysl například po měsíci až dvou pokukovat po silnějším modelu. Výkonu má zkrátka na rozdávání, a to platí i při jízdě do kopce. Bezúdržbový motor o výkonu 5 040 W vás vytáhne do kopce se stoupáním až 35°. Nevím, kolik toho týdně najezdíte třeba do práce, ale dojezd 120 km na jedno nabití je naprostá paráda. Při běžném pracovním vytížení, odpoledních vyjížďkách nebo víkendových návštěvách vydrží přes týden. A to mám po cestě pár pořádných stoupáků.
Čím rychleji jedete, tím rychleji také musíte reagovat na jakékoli překážky a nebezpečí. Musíte si být jisti, že včas zatáhnete za brzdu a ta bude efektivní. Hydraulické brzdy s ABS jsou mimořádně účinné a můžete se na ně spolehnout každou sekundu jízdy. A nezapomeňte, vždycky můžete zapnout omezovač a zbytečně nedivočit. Při plném výkonu je to totiž opravdu síla. Úroveň elektronické brzdy EABS lze nastavit v 5 různých stupních.
Ve městě je to nuda, a zvlášť o víkendu to chce vypadnout někam dál, do přírody, do terénu, nemám pravdu? Se systémem tlumičů a 10palcovými koly je jízda přes díry a hrboly pohodlná. Ve městě v pohodě překonáte tramvajové koleje a dlažbu. Absolutní prudou jsou betonové panely s dírami například podél kolejí (nevím, jak se to přesně jmenuje, sorry) a když ještě u krajnice parkují auta, máte dvě možnosti – buď jet v protisměru (což ne), nebo to vzít právě přes ty díry. S normální e-koloběžkou si leda vyklepete šroubky, ale s BLUETRAN LIGHTNING je to pohoda. O nezpevněné cestě nebo štěrku ani nemluvím. Dva tlumiče jsou umístěny vepředu a další dva vzadu, takže elektrokoloběžka vyrovnává vibrace po celé ploše. Jejich tuhost navíc můžete nastavit individuálně podle váhy jezdce.
Předpokládám, že nikoho soudného nenapadne jezdit uprostřed noci bez světel, takže stručně – LED světla vepředu, brzdová světla vzadu a k tomu směrovky. Poměrně klasická výbava, která ale zajistí, že budete vidět na patřičně dlouhou vzdálenost. Jízda v noci je přeci jen o něco náročnější a osvětlení vám umožní zůstat v klidu.
Na displej jsem vždycky zvědav, zda a čím mě překvapí. V případě elektrokoloběžky BLUETRAN LIGHTNING je to design. Mně se ta kruhová konstrukce zkrátka náramně zamlouvá, navíc je krásně čitelný díky zelenému podsvícení a poskytne vám ten nejdůležitější základ – tedy rychlost a ukazatel nabití baterie. Mezi další funkce patří nastavení tempomatu, omezovače výkonu nebo praktická funkce rozjezdu z místa či po odrazu. Stačí si vybrat, osobně však preferuji odraz, čistě ze zvyku.
Jak jsem zmínil na začátku, elektrokoloběžka BLUETRAN LIGHTNING je stroj moderního střihu, se kterým můžete vyrazit do města i do terénu. Vyznačuje se enormní rychlostí a dojezdem, který ve městě nevyužijete úplně naplno. Proto je lepší spíše pro řekněme dálkové jízdy mimo město, na výlety do přírody apod. Díky výkonu motoru nemusíte řešit nějaký ten kopec a tlumiče a velká kola si poradí s nerovnostmi všeho druhu. Příjemným bonusem je prostorná stojná deska a skládací řídítka s nastavitelným náklonem.